Friday, December 10, 2010

putua cinta...


Hari nie aku nk bcerite pasl putus cinte….
Dalam hidup nie….sume org dkurniakan hati n perasaan kan….perasan nk syg org lain n rce diri kite disayangi,dibelai oleh org y kite sy g2..
jd sendri paham la mcmane rase bcinte kan…

n dah kalu bcinte….pastinyer mungkin akan race dilukai…@ putos cinte la….heheheh

apath lagi tok bdk2 skola y org biase pngil cinte monyet… kbanyakanye x kekal…

so,aku tertarik ngn note y tlh di tag kpd aku oleh kwn kat fb…
note motivasi revolusi diri… aku tau fb nie pon dari kawn fb aku....
pgawai psikologi kat utm.... cam2 la y die cte kat aku ari 2.... thnks riz......=)

Aku bce n ku editla…hehheh….riz, hope kamu xmarah yer….=)

Die tlis bgaimane nk merawat sengsarenye putus cinte….yelah…zman skg e…mcm2 jd…putus cinta sampai nk bunuh diri la…lari rumah la…culik la…
ntah mcm2 la pkara ngative y dipilih oleh insane y telah dilukai itu….

Harusla diingati bhawa ape y terjadi pade iri kite adalah y terbaik bwt hidup kite….n pcaye la, pasti ade hikmah nyer….peh…ayat mcm pkar motivasi plak an…hehhhe…

Tp memg betol…e2 la y sbenrnye…sume adalah ujian tok mguji iman kite…aku x nafikan , kdg2 aku pon lupe…t aku tlis nie tok psanan pd org len n aku juga….huhuhuhu

Ha…balik semule pade care merawat putus cinte....

Care y die bg sgt2 senag….


Ade 2 cara…iaitu secara iklaskan diri n tidak cube tok mlupakan insane y pnh bertakhta dihati kite 2…
1. Jangan lupekan bekas keksih
  • Melupakan bkas kekasih akan mnjadi kesalahan besar dalam hidup seseorg kerna semakin kite mlupakan die, smakin la kite akan mngingati c dia…as contoh…kamu set at mind nk lupekan sesuatu hal.tp dah terletak kat dalam minda kite.sesuatu pkara itu.mcmane kite nk lupekan….bahkan pkare 2 la y akn jd ingatan tanpa putus oleh minda kamu….
  • MEMUDARKAN….e2 la cara y terbaik tok mlupakan sesorg…mnjadikan sesorg e2 tiada daya tarikan lg dimata kamu….bygkan dia dgn pkaian kotor o misai o janggut tanpe terurus.alias kusut masai la….huhuhu….xselere kan….lame2 kamu akan xingat die….xpon, kamu pkirkan c dia telah myakiti n menipu kamu…jd kamu akan rce marh n sakit hati…kmudian senagla nk lupekan c perosak perasaan kamu 2…hehehe….mcm2 lagi bleh kite bwt …asl mnjadikan y mnarik bg kite e2,sbg sesuatu y xmnarik…y tiada daya tarikan lg…jd, xde la asyk pk ajer…..

2. Selain cre no 1 e…leh gak cube care ni…ini lagi mudah dan diyakini effective bg kesan y amt baik skali…….aku pon gne care nie jugak mse aku frust aritu…muahhhah….

2. IKHLAS…

  • Segala y terjadi bukan la hats kehendak kite kan…allah y maha kuasa….jd redhakan la atas segala ape y terjadi…
  • Iklaskan diri ngn sume y berlaku…angap bhawa jodoh adalah ditangan allah…dan segala y kamu korbankan utk c dia ikhlaskan la…
  • Adepon,korg leh cube doa ini…
“Ya Allah, ya Tuhanku. Mulai saat ini, aku ikhlaskan segala rasa rinduku, cintaku dan rasa kasihku pada dirinya. Aku ikhlaskan pemergiannya ya Allah. Aku ikhlaskan segala apa yang berlaku..”

  • Sbnayer…xgne ayat nie pon xpe…korg buat la ayat sendri…lg sng nk phm…heheehhe…nie sbg cth jer….
  • Bace dengan bsungguh2….niatkan dihati…insyaallah kamu akan rasai nikmatnyer…heheheh…I min mlupakan c dia la…
  • Setelah mmbace , senyumlah…kerna senyum itu sedekah….dan jika kamu amalkan senyum, ia kan mgurangkan stress dalam diri kamu sbnrye…tgk je la pbezaan org y slalu senyum n org y kdekut nk senyum…bkn nk kondem org…p e2 y aku rce slame idop nie la…hehehhe


Juz ini jela y aku dpt coretkn tok tatapan sape2 y bace ea…ehhehee….aku memg xreti nk mnulis….hehheh….tp dalam bab cinte …bdoalah, mintak ngn allah supaye kite dptemukan ngn jodoh kite…insyallah ia adalah y lebih baik dari y pnh mlukai kite….dan pling penting, pcyelah…segala y berlaku dalam idop ini….ketawa,mnangis, gembir sedih n mcm2…pasti ade hikmahnyer….insyallah…

Cubelah care2 nie ye…kalu ngn frust la…kalu x…xpyh ler…hekhekhek….


Salam….=)




Aku amek dari fb nie la…





No comments:

Post a Comment