Sunday, February 24, 2013

dunia sekarang


i was born on 1991 which is 22 years before this....
and now i had been grown up to be a teenager...??teen ke??hoho...women...
person who can diff by bad and good,right and wrong..
so, 
related by the tittle...
aku se dunia sekarang sgt2 mncabar....
seiring dgn pertambahan umur, (alhamdulilh diberi masa untuk brtaubat dan beramal)...
aku melihat bgaimana keadaan sekeliling aku...
berubh dari hari kehari,masa dah tahun...
paling mudah yg aku npk...
dulu,sebelum baligh,kita perlu meminta org lain untuk memakaikan baju,mmbasuh nyahtinja kita & so on...
but now, we can do it by urself...
it was some of changes that we can saw and feel it...
ttg persekitaran..
mybe hal ini org lain xtau....tp bg kuargaku,ia sebahagian hidupku...
aku dibesarkan dlm keluarga yg sederhana dan tiap kali bekalan air terputus,
kami sekeluarga akan ke paya blakang rumah untuk mandi...
"even aku xingat sgt2...tp  keadaan mase 2 sgt2 cantik..kerna ade air terjun(tp xla sebesar air terjun yg dr mata air 2..) n air die jugak bersih...jernih..."
tp sekarang...tempat 2 penuh dgn bhn buangan serta air yg bwarna coklat.... 
cmnh la dulu2 paya blakang uma aku...cume air terjunnya rendah je..hehe....
ttg kemodenan...
umurku 10 tthun,
waktu 2 aku main ceper,bola beracun,baling2 selipar,galah panjang,
n yg paling best dapat rotan panjang kalu balik lambat o bgaduh ngn adik beradik...
sakit sampai mngis xhenti2...(tp aku jrang kene sebat sebap abh kurang baran ngn aku...)along n angah puas merasa hingga kene ikat kat pokok yg ada kerengga...xtau kalu aku kne rase cmane...

ceper.....
plu mnghapuskan selipar ini utk menang...

n mase 2....
aku xtau ape 2 mukabuku,aku xreti main dota,counterstrike and so on...
n waktu 2,xpnh pulak org bawak nset kehulu kehilir,
budak2 bawak moto,mrempit n makayah xboleh pukul anak..akan jadi kes dera...
padahal merotan anak dgn niat mngajar xsalah...bg aku.
sosial..
mase dulu2 aku xtau n mybe xde kot lapto,tap n ape segala...
tp sekarang,anak buah aku umur sthn,handset sentiase die pgg...
xbg org lain gune...even die xtau ape2..haha
n sekarang sudah semakin hilang nilai2 murni kita sebagai manusia..
ibuayah pon nak disaman,ibu buang anak,anak menendang,memukul ibunya...n mcm2 lagi...
hingga kini aku masih ingat ada seorg ustazah prnah berkata,(aku dgr mase aku form berapa tah)
"kalau dulu, kita lahirkan anak, n bekalkan merka dgn sampan dan pendayung sahaja mereka boleh melepasi lautan yg penuh dgn ombak...tp sekarang...seorg anak yg ibubapanya mmbekalkan mreka dgn bot,mknan yg byk serta segala kperluan untuk mngharungi lautan,tp xsemestinya anak 2 selamat hingga ke pantai" waallahualam..
 
semua ini n banyak lagi,buat aku tfikir,
bolehkah aku mnjadi anak,isteri,ibu serta muslim yg solehah??
aku bharap dan berserah...semoga aku dan keluargaku diberkati allah..
amin...
gambar: conduit.com



No comments:

Post a Comment